الخميس، 23 أبريل 2009

(أعوذ بالله) "مقال"

(أعوذ بالله)

يارب..........إرحمني..............إرحمني برحمتك

في مرة شفت إعلان عن واحد بيظلم الناس وفي نفس الوقت بيطلب الرحمة من ربنا

ملخص الإعلان إنه ظلم الخادمة بتاعه وحارس العمارة وعامل القمامة ومرؤوسه في العمل وبعد كده في أثناء الصلاه بيدعي ربنا ويقول:
يارب.......يارحمن......إرحمني برحمتك يا رب......انا ضعيف يارب
وفي آخر الإعلان تظهر جملة
((((من لايرحم لا يُرحم))))

كنت بعتقد في أحيان إن الرحمة بتنتهي من حياتنا بالتدريج كما الصبر وهقول مثالين:
1-ساعات بشوف ناس في الشارع بيضربوا القطط الضالة بسبب وبدون سبب
وفي مرة كنت قاعد مع زميلي لقيته مسك حجر وحدفه على قطه عابره
واللي غاظني إنه كان بيحاول يجيب الحجر فيها فعلاً
سألته ليه كده؟
قالي إن عندهم قطط مش بتخاف ولو حدفت قنبله جنبها
لازم اللي احدفه ييجي فيها
انا سكت وقلت في سري:حاجه غريبة فعلاً...........أعوذ بالله


2-النهاردة في الفصل دخل ولد من ابتدائي وسألني عن واحد أعتقد أخوه, قلتله بإني معرفش صاحب الإسم وإنه مش في الفصل ده
وفجأه زمايلي في الفصل سحبوه وضايقوه لحد ما ماكان خلاص هيبكي............أعوذ بالله

ساعتها افتكرت نفسي وانا في ابتدائي لما كانوا الكبار بيضايقوني وحسيت فعلاً بشعور الولد ده .............أعوذ بالله

يبقى ده مكانش اعتقاد
دي كانت حقيقة
الناس مش بترحم وعايزه تترحم
إلا ما رحم ربي

طيب والعمل؟

عايز تحس بالرحمة؟؟؟؟
عايز الناس ترحمك؟؟؟؟
عايز تتأكد من نزول رحمة ربنا عليك من عدمه؟؟؟؟

إرحم خلق الله على قدر استطاعتك
إرحمهم بجد مش مثلا تيجي تضايق واحد وتسيبه وتقول انا كده رحمته

وفكر في الجملة المأثوره

((من لايرحم , لا يُرحم))

وأخيراً
فكر ليه القرآن بدأ بـ:
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق